Voelbare maquette | Bartiméus
Voor speciaal basisonderwijs van het Bartiméus heb ik een voelbare maquette ontworpen en gemaakt voor leerlingen met een visuele beperking.
Deze voelbare maquette geeft inzicht in de ruimtes en de looproutes in de school, hierdoor krijgen de leerlingen overzicht van het gebouw. En zo kan de oriëntatie in het gebouw de zelfstandigheid van de leerlingen bevorderen.
Het verdiepen in de doelgroep en het testen van het ontwerp bij de doelgroep is van essentieel belang. Samen met blinde leerlingen heb ik d.m.v. verschillende 3D proefjes gezocht naar welke voelbare informatie in de maquette verwerkt moet worden. Met slechtziende leerlingen ben ik op zoek gegaan naar welke kleuren en welk kleurcontrast de beste beleving van de maquette geeft.
In 2020 studeerde ik af als Beeldend Verbinder aan de HKU met een afstudeerproject over de onbewuste beleving. In dit project heb ik mij verdiept in hoe de werking van onze zintuigen invloed heeft op de beleving van ruimtes. Die beleving bestaat voor een deel uit visuele informatie. Maar hoe ervaar je een ruimte als je visueel beperkt bent? Vanuit die vraag heb ik met veel enthousiasme gewerkt aan deze opdracht voor Bartiméus!
Met kinderchampagne en slingers werd de maquette feestelijk onthuld.
Ontwerp proces
Bekijk de slide show hieronder om het maakproces van de maquette te zien.